onsdag 8. februar 2017

I fossekallens rike

Tok turen nordover til Halseid idag. Kulden vedvarer og 6 minus på morgenkvisten og strålende sol gir alltid noen muligheter for et blinkskudd. At frosten setter seg i bakken gjør også fremkommeligheten lettere i myr og våte områder. At jeg skulle treffe på fossekall i min vandring nedover bekken var jeg temmelig sikker på. Og gikk ikke mange skrittene før den første satt og vippet på en stein i vannkanten. Fossekallen er på størrelse med en stær, og ble i 1963 kåret til Norges nasjonalfugl. Fikk tatt noen bilder, men de to jeg traff på var ikke særlig fotogene og slapp meg ikke for nærme.

Dagens første fossekall, satte seg på en nedblåst bjørk og vippet opp og ned.  





 Fossekall nummer 2 var stasjonert noen hundre meter lengre nede.
Å dukke i isvann gjorde den ingenting

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar