mandag 20. mars 2017

Ringnebbmåke

At måker ikke alltid er like enkle å identifisere er sikkert. Søndag var jeg og jentungen ved Skeisvatnet for å fore fuglene ved foringsplassen. Været var ikke det beste, grått og trist så jeg bare tok frem kamera og justerte opp ISO verdien for å sjekke hvor høyt jeg kunne gå. Å gjøre dette på den vanlige foringsplassen er veldig greit da måkene er temmelig tillitsfulle og jeg tok endel bilder med ISO 800 til ISO 6400. Ble ikke tid til sjekke noe nærmere på søndag, og med en 6 åring med ny sykkel var nok ikke hode helt påkoblet mot at dette var en liten bombe på fuglefronten. Idag mandag ettermiddag kom det plutselig melding om ringnebbmåke i Skeisvatnet. Bilde ble lagt ut på artobservasjoner.no, jeg sjekker mine bilder og der blant mange bilder er ringnebbmåken. Ringnebbmåke er en nordamerikansk art som med ujevne mellomrom kommer innom Norge.Er observert i Haugesund 1 gang tidligere, nyttårsaften 1990, så ikke dagligdags med andre ord. Ble også ett lite jubileum for meg, da dette er fugleart nr.200 jeg har rapportert i artsobservasjoner.no

Ringnebbmåken jeg tok bilde av på søndag, så veldig pjuskete ut i fjærdrakten. 

Måken er 2k (2.kalenderår, født 2016) og ikke tvil om at det her er et draktskifte på gang

 Å kjøre opp ISO verdien gikk greit
 Sulten gråmåke 

 mandag kveld var jeg tilbake og ringnebbmåken var forsatt på plass, men virket slapp


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar