tirsdag 24. oktober 2017

Tålmodighetsprøven Svarthodespurv

Tirsdag 24 oktober, etter at det kom varsel om at en meget sjelden Svarthodespurv var observert på Avaldsnes mandag, og var på plass idag også idag tok jeg turen over Karmsund broen. At det regnet var et understatement, men fikk lagt noe plast over kamera og linse og satt meg til rette ved foringsplassen den var observert.

Svarttrost hunn, klokken er knapt passert 11.00 og noenlunde tørr

 Klokken 11.15 og en Gulspurv er nedom

 Gulspurv og Bokfink

 Klokken er 11.30, er vått og Grønnfink og en flokk Pilfink er på plass

 Klokken er blitt 12.30 og ny Gulspurv på plass. Jeg forlot plassen våt og kald kl 12.00 og var kommet 200 meter da Svarthodespurven var nedom, og snudde straks jeg fikk varselet. En halvtime senere ingen fugl, men desto våtere fotograf.

 Håpet stiger, men ny Gulspurv. 

 Svarttrost som måtte undersøke den våte skapningen som satt på en stol i et hjørne

 Bjørkefink

 Ny Bjørkefink, denne gangen en hann. Klokken begynner å nærme seg 13.00 og må snart gå om jeg vil eller ikke.

 Der! klokken 12.54 sitter den i toppen på et lite bærtre. Svarthodespurv hann
Funn nummer 3 i Norge iår, 2 ifjor og ingen i 2014. 

 Nede på foringen, litt skjult blant andre 

 Når den kom var det ingen tvil.

Svarthodespurv holder til ved Svartehavet, Tyrkia og Hellas. Og skal i følge litteraturen overvintre i India. Så denne har kraftig software feil i GPS en, og det var en våt og kald fotograf lykkelig over. Får bare håpe den blir en stund, slik at en kan få bedre bilder om anledningen byr seg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar