tirsdag 29. august 2017

Mink

Var på Stavastranden på lørdag kveld, og 3 Storlom lå like utenfor stranden og dukket etter fisk. I ett forsøk på å få ett blinkskudd gikk jeg ned i steinene på neset mot moloen på Ferkingstad. Var knapt kommet ned før endel Skjærpiplerker, samt en gråmåke begynte å varsle. Trodde først det var meg de varslet på, men jeg fikk kjapt se årsaken nemlig en mink. Dette nordamerikanske mårdyret ble innført til Europa for pelsen, og har ingen naturlige fiender her og har dermed blitt en pest og plage for fugler spesielt. Minken er den norske faunas svar på IS og dreper og hamster alt den kommer  over.

En voksen hannmink utifra størrelsen kom mot meg i vannkanten. 

 Etter en kjapp risikovurdering snudde minken og tok snarveien gjennom en vannkulp.

 Tok ikke lang tid før jeg oppdaget den igjen. Virket som om den var litt desorientert, og utifra bildene ser det ut til at den har en parasitt eller sykdom på venstre øye . Den satt noen minutter og så på meg og lot seg villig fotografere.

Etter den korte fotoseansen tok den rolig fatt på strandsøket igjen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar